Friday, January 28, 2022

Definition utbildning uppsats

Definition utbildning uppsats



Ett trevligt utbildningsuppsatsämne är redan hälften av framgången. Hur man skriver en definitionsuppsats En definitionsuppsats definition utbildning uppsats vara bedrägligt svårt att skriva. Ett bättre ord man bör överväga är kunskap, eller kanske kunskap om information. New York: Orbis Books. Översatt av Robert R. Vi kan ta bort oro för andra.





Det amerikanska utbildningssystemet och dess uppdrag och den typ av akademiker som produceras



En definitionsuppsats kan vara bedrägligt svår att skriva. Denna typ av papper kräver att du skriver en personlig men ändå akademisk definition av ett specifikt ord. Definitionen måste vara grundlig och lång. Det är viktigt att du väljer ett ord som ger dig mycket att skriva om, och det finns några vanliga taktiker du kan använda för att utveckla termen, definition utbildning uppsats. Här är några riktlinjer att tänka på när du skriver en definitionsuppsats. Ett enkelt ord som refererar till ett konkret ord ger dig inte mycket att skriva om, men ett komplext ord som refererar till ett abstrakt begrepp ger mer material att utforska. Förutom att ordet är komplext bör ordet också syfta på något som kan betyda olika saker för olika människor. Ordboksdefinitioner kan bara säga så mycket.


Eftersom du behöver utveckla ordet du väljer att definiera, måste du ha din egen bas av kunskap eller erfarenhet av det begrepp du väljer, definition utbildning uppsats. Även om du inte kommer att förlita dig helt på ordboksdefinitionen för din uppsats, definition utbildning uppsats, genom att bekanta dig med den officiella definitionen kan du jämföra din egen förståelse av begreppet med den enklaste, mest akademiska förklaringen av det. Slå upp ditt valda ord i Oxford English Dictionary eller i en annan etymologiordbok. Ange vilka klasser och delar av tal ett ord tillhör enligt en standardordboksdefinition. Ett obekant eller ovanligt begrepp kan förklaras med begrepp som är mer tillgängliga för den genomsnittliga personen.


Förklara alla fysiska egenskaper eller traditionella tankar som används för att beskriva ditt val. Människor relaterar ofta till berättelser och levande bilder, så att använda en passande berättelse eller bild som relaterar till termen kan användas för att förtydliga ett abstrakt, formlöst koncept. Om en term ofta missbrukas eller missförstås, är att nämna vad det inte är ett effektivt sätt att få begreppet i fokus. Det är då din forskning om etymologin för ett ord kommer till användning. Förklara var termen har sitt ursprung och hur det kom att betyda vad det för närvarande betyder. Du måste tydligt ange vad ditt ord är tillsammans med dess traditionella eller ordboksdefinition i ditt inledande stycke. Om termen du definierar spelar en roll i ditt eget liv och dina erfarenheter, är dina avslutande kommentarer ett bra ställe att kortfattat nämna vilken roll det spelar.


Hoppa till huvudinnehållet. Modul 3: Definitionsuppsats. Söka efter:, definition utbildning uppsats. Hur man skriver en definitionsuppsats En definitionsuppsats kan vara bedrägligt svår att skriva. Del 1 av 3: Att välja rätt ord 1: Välj ett abstrakt ord med en komplex betydelse. Normalt är substantiv som hänvisar till en person, plats eller sak för enkla för en definitionsuppsats, definition utbildning uppsats. Substantiv som refererar till en idé fungerar dock bättre, liksom de flesta adjektiv. En definitionsuppsats är till sin natur något subjektiv eftersom den kräver att du analyserar och definierar ett ord från ditt eget perspektiv.


Om svaret du kommer på efter att ha analyserat ett ord är samma svar som någon annan skulle komma med, kan din uppsats tyckas sakna djup. Du kan presentera dig själv för ordet för din uppsats, men utan föregående förståelse av begreppet kommer du inte att veta om definitionen du beskriver verkligen är passande. Del 2 av 3: Potentiella delar av en effektiv definition 1: Skriv en analys. Analysera och definiera varje del i sitt eget stycke. Observera att denna taktik definition utbildning uppsats fungerar för ord som innehåller flera delar.


Även om denna information är mycket grundläggande och torr, kan den ge ett användbart sammanhang om hur ett givet ord används. Någon som klipper gräsmattan hos en äldre granne är ett giltigt exempel, precis som någon som definition utbildning uppsats du kanske ett uppmuntrande ord när du kände dig nedstämd. Del 3 av 3: Definition Uppsatsstruktur 1: Introducera standarddefinitionen. Genom att öppna med definition utbildning uppsats ordbok definition av din term, skapar du definition utbildning uppsats och a definition utbildning uppsats kunskapsnivå om ordet.


Detta gör att du kan introducera och utveckla din egen definition. Detta är särskilt viktigt när den traditionella definitionen av din term skiljer sig från din egen definition på anmärkningsvärda sätt. Ditt faktiska examensarbete bör definiera termen med dina egna ord. Håll definitionen i din avhandling kort och grundläggande. Du kommer att utveckla det mer i texten på din uppsats. Varje taktik eller metod som används för att definiera din term bör utforskas i ett separat stycke. Observera att du inte behöver använda alla möjliga metoder för att definiera en term i din definition utbildning uppsats. Du bör använda en mängd olika metoder för att skapa en fullständig, väl avrundad bild av termen, men vissa taktiker kommer att fungera bra med vissa definition utbildning uppsats men inte med andra.


Sammanfatta kort dina huvudpunkter kring början av ditt avslutande stycke. Denna sammanfattning behöver inte vara utförlig. Vanligtvis är att titta på ämnessatsen i varje kroppsstycke ett bra sätt att skapa en enkel lista över dina huvudpunkter. Du kan också avsluta uppsatsen genom att hänvisa till fraser eller bilder som framkallats i din introduktion. Relatera din erfarenhet av termen till den definition du skapade för den i din avhandling. Undvik att dela erfarenheter som relaterar till termen men motsäger allt du skrev i din uppsats. Licenser och attribut. CC-licensierat innehåll, delat tidigare, definition utbildning uppsats.





cannabis uppsats



Utbildningsmetoder och tekniker finns runt eleverna. Så det är väldigt naturligt för en högskola eller en gymnasieelev att skriva en utbildningsuppsats. Att skriva en utbildningsuppsats Utbildningsuppsatser kan röra en mängd olika ämnen. Då kan utbildningsuppsatser vara något personliga eftersom en författare berättar mycket om sin utbildningserfarenhet, förväntningar etc. Samtidigt kan utbildningsuppsatser innehålla mycket teoretisk information. Utbildning är en enorm vetenskap som fokuserar på både tekniska och psykologiska aspekter av undervisning. Som nämnts är utbildningsuppsatser mycket populära uppdrag i skolor och högskolor.


Men väldigt ofta är de svårast att skriva, eftersom författaren måste uttrycka sin egen åsikt och stödja den med teoretiska fakta och åsikter från forskare. Dessutom bör utbildningsuppsats uppfylla kraven på format och referensstil. En utbildningsuppsats diskuterar en eller flera aspekter av att utbilda en person. Du kan skriva en jämförelse och kontrast om två pedagogiska metoder, eller en informativ uppsats om en pedagogisk process. En utbildningsuppsats är en uppsatstyp som är grupperad efter innehåll eller ämne. Andra representanter för denna typ är den matematiska uppsatsen och den vetenskapliga uppsatsen.


Den andra uppsatsgrupperingen är genom logisk formulering. I den andra gruppen ingår klassificeringsessäer, orsaks- och verkansessäer och berättande essäer. I ett försök att främja konsten att skriva proffsuppsatser. com ger dig följande tips om hur du skriver utbildningsuppsatser:. Som nämnts finns det två sätt att klassificera uppsatser. Du kan klassificera efter ämne eller genom formuleringen av logik. Utbildningsuppsatser är innehållsklassade uppsatser. Du kan enkelt hitta ett uppsatsämne att skriva om genom att applicera en av de logikklassificerade uppsatserna på ditt uppsatsämne, till exempel; skriv en berättande uppsats om någon viktig händelse i din skola, eller skriv en övertygande uppsats som rekommenderar att du lägger till ytterligare ett år till den högre utbildningsnivån.


Ämnen för utbildningsuppsatser kan hämtas från utbildningens historia en beskrivning av en eller flera utbildningsprocesser b kritik av en eller flera aspekter av utbildning c jämförelse mellan två pedagogiska metoder d övertala läsaren om behovet av någon förändring i utbildningsprocessen e experiment som tjänar till att bevisa eller motbevisa en eller annan utbildningspunkt. Eftersom utbildning är ett så brett lärandeområde, måste du begränsa din diskussion till en huvudpunkt. För denna huvudpunkt, ge 3 stödjande argument.


Du måste sedan förstärka dina argument genom att nämna en eller två detaljer om varje argument. Att citera auktoritativa referenser hjälper till att göra din artikel mer trovärdig. De tips som ges är relativt enkla men tidskrävande. Valet av ett ämne är viktigt när du skriver, oavsett uppsatstyp. Ett trevligt utbildningsuppsatsämne är redan hälften av framgången. Valet av ämne beror på vilka forskningsmetoder du ska använda analytisk uppsats, jämföra och kontrastera uppsats etc. Om du tvivlar på ämnet för din utbildningsuppsats, titta bara runt. Utbildningsmetoder och tekniker finns runt omkring dig. Dessutom kan du skriva en jämföra och kontrastera uppsats om olika utbildningsteorier eller händelser i utbildningens historia. Att kunna återfå information ordagrant anses vara en utbildning?


Enligt ovanstående definition, ja. Det ger dig en gymnasieexamen. Men det hjälper inte riktigt en person i livet. Det finns mycket mer än så. Ta till exempel en engelska klass på gymnasiet. Varje gymnasieelev har lärt sig att när man skriver en lista med saker ska allt i listan avgränsas med kommatecken. Detta saknade kommatecken är dock avsiktligt. Definitionen kopierades exakt ur ordboken. Tillämpningen av förstådd kunskap är mycket mer en utbildning än den meningslösa uppstötningen av datum, fakta, författare och andra färdigheter. Gymnasium och högskola är inte absolut nödvändiga för att bli utbildade. Utbildning för de flesta borde börja utanför klassrummet. Det man lär sig i skolan ska inte betraktas som en utbildning?


Ett bättre ord man bör överväga är kunskap, eller kanske kunskap om information. Kunskap får man i skolan. Och kunskap är inte en utbildning i sig. När en person kan ta sina klumpar av information och tillämpa dem på vardagliga saker kan den personen betrakta sig själv som utbildad. Dessa grundläggande och oförytterliga rättigheter är alla människors rättigheter oavsett nation, plats, språk, religion, etniskt ursprung eller annan status. Artikel 2. Vetenskaplig utforskning. Till sist vill jag titta på resultaten av vetenskaplig undersökning av vår natur som människor. Mer specifikt måste vi reflektera över vad det innebär när människor beskrivs som sociala djur.


Som vi redan har sett finns det en betydande mängd forskning som visar hur beroende vi är i vardagen av att ha förtroendefulla relationer i ett samhälle. Utan dem kan inte ens de mest grundläggande utbytena ske. Vi vet också att i de samhällen där det finns starkare omtanke om andra och relativt små klyftor mellan rika och fattiga människor i allmänhet är lyckligare, se till exempel Halpern. På grundval av detta material skulle vi kunna göra ett argument för pedagoger att se till behoven och allas erfarenheter. Politiska, sociala och ekonomiska institutioner är beroende av massdeltagande eller åtminstone godartat samtycke — och detaljerna i detta måste läras.


Men med vår växande uppskattning av hur våra hjärnor fungerar och med utvecklingen av till exempel social kognitiv neurovetenskap, har vi en annan väg för utforskning. Vi ser till andras behov och erfarenhet eftersom vi är fasta för att göra det. Som Matthew D. Lieberman har uttryckt det:. Våra grundläggande drifter inkluderar behovet av att tillhöra, precis tillsammans med behovet av mat och vatten. Våra smärt- och njutningssystem reagerar inte bara på sensoriska input som kan producera fysisk skada och belöning. De är också utsökt inställda på de söta och bittra smakerna från den sociala världen - en värld av anslutning och hot mot anslutning. Vår överlevnad som art är beroende av att se till andras behov och erfarenheter.


Vi är beroende av:. Mindreading: Primater har utvecklat en oöverträffad förmåga att förstå omgivningens handlingar och tankar, vilket förbättrar deras förmåga att hålla kontakten och interagera strategiskt... Denna förmåga tillåter människor att skapa grupper som kan implementera nästan vilken idé som helst och att förutse behoven och önskemålen hos de omkring oss, hålla våra grupper igång smidigt op. Harmonisering: Även om jaget kan tyckas vara en mekanism för att skilja oss från andra och kanske accentuera vår själviskhet, fungerar jaget faktiskt som en kraftfull kraft för social sammanhållning. Medan anknytning handlar om vår önskan att vara social, hänvisar harmonisering till de neurala anpassningar som gör att gruppövertygelser och värderingar kan påverka våra egna.


En av nyckelfrågorna kring dessa processer är i vilken utsträckning de kan agera för att bli exkluderande, dvs. människor kan bli nära knutna till en viss grupp, gemenskap eller nation och börja behandla andra som på något sätt mindre eller främmande. På så sätt äventyras relationer som är nödvändiga för vår överlevnad – och planetens –. Vi måste utveckla relationer som är både bindande och överbryggande se socialt kapital – och detta innebär att vara och interagera med andra som kanske inte delar våra intressen och bekymmer. Utbildning är mer än att främja förståelse och en uppskattning av känslor och känslor. Att utveckla en förståelse för en upplevelse eller en situation är en sak, att komma fram till vad som är bra och att vilja göra något åt ​​det är en helt annan.


Denna kombination av reflektion; titta på vad som kan vara bra och göra det till vårt; och att försöka förändra oss själva och världen vi lever i är vad Freire talade om som praxis. Det innebär att vi som utbildare arbetar med människor för att skapa och upprätthålla miljöer och relationer där det är möjligt att:. Som sådan är utbildning en djupt praktisk aktivitet - något som vi kan göra för oss själva vad vi skulle kunna kalla självutbildning, och med andra. Vad innebär utbildning? Vi kan börja med vad Aristoteles diskuterar som hexis - en beredskap att känna och veta. Det tillåter oss att ta ett steg framåt – både när det gäller processerna som diskuterats ovan och vad vi kan försöka göra när vi arbetar med elever och deltagare.


Sådana egenskaper kan ses som kärnan i pedagogernas och pedagogernas stopp och processer, se nedan. Det ligger en stark betoning på att vara i kontakt med känslor, ta hänsyn till intuitioner och söka bevis för att bekräfta eller ifrågasätta vad vi kan känna. Ytterligare ett element är också närvarande — en oro för att inte ta saker för givet eller till deras nominella värde Se även Pierre Bourdieu om utbildning , Bourdieu n1. Utöver det kan vi se en vägledande eidos eller ledande idé. Detta är tron ​​som alla delar i livet och en bild av vad som kan tillåta människor att vara lyckliga och blomstra. Vid sidan av finns en läggning eller stopp en oro att handla respektfullt, kunnigt och klokt och samverkan med andra för att bygga relationer och miljöer för lärande.


Slutligen finns det praxis — informerat, engagerat agerande Carr och Kemmis; Grundy Om det finns ett kärntema i den formella ståndpunkten är det att utbildning handlar om att förmedla information; för formalister representerar kultur och civilisation ett lager av idéer och visdom som måste överlämnas till nya generationer. Undervisning är kärnan i denna överföring; och överföringsprocessen är utbildning... Thomas Som både Thomas och Dewey har hävdat är dessa distinktioner problematiska. Mycket av debatten handlar antingen egentligen om att utbildning förvandlas, eller glider, till något annat, eller återspeglar en brist på balans mellan det informella och formella.


Problemet kommer ofta när utbildning driver eller flyttar till underhållning eller inneslutning. Engagemang i den omedelbara aktiviteten är den centrala angelägenheten och lite uppmärksamhet ägnas åt att vidga horisonter, inte heller åt reflektion, engagemang och att skapa förändring. Det finns tider att använda överföring och direkt undervisning som metoder, och stunder för utforskning, erfarenhet och handling. Det handlar om att få mixen rätt och rama in den inom utbildningens vägledande eidos och disposition. Dewey, J. Erfarenhet och utbildning. New York: Collier Books. Collier-utgåvan publicerade först Thomas, G. Utbildning: En mycket kort introduktion. Oxford: Oxford University Press. Helt enkelt den bästa samtida introduktionen till att tänka på skolgång och utbildning.


Boud, D. och Walker, D. Att förvandla erfarenhet till lärande. London: Kogan Page. Bourdieu, Pierre. Översikt över en teori om praktiken. Cambridge: Cambridge University Press. Brookfield, S. Vuxna elever, vuxenutbildning och samhället. Milton Keynes, PA: Open University Press. Buber, Martin Mellan människa och människa. London: Kegan Paul. Carr, W. och Kemmis, S. Blir kritisk. Utbildning, kunskap och aktionsforskning. Lewes: Falmer. En introduktion till utbildningens filosofi edn. New York: Free Press. Hur vi tänker. En omformulering av det reflekterande tänkandets relation till den pedagogiska processen. Reviderad utg. Dillon, R. The Stanford Encyclopedia of Philosophy Spring Edition, Edward N. Zalta ed. Hämtad: 10 februari, ]. Ellis, J. Informell utbildning — ett kristet perspektiv.


Tony Jeffs och Mark Smith red. Använder informell utbildning. Buckingham: Open University Press. Freire, P. Återuppleva de förtrycktes pedagogik. Med noter av Ana Maria Araujo Freire. Översatt av Robert R. New York: Kontinuum. Gallagher, M. och Lopez, S. Oxford Handbook of Hope. New York: Oxford University Press. Gopnik, A. Trädgårdsmästaren och snickaren. Vad den nya vetenskapen om barns utveckling säger oss om relationen mellan föräldrar och barn. London: Random House. Halpin, D. Hopp och utbildning. Den utopiska fantasins roll. London: RoutledgeFalmer. krokar, b. Lära att överträda. Education as the practice of freedom, London: Routledge.


Hodes, A. Möte med Martin Buber. Illeris, K. De tre dimensionerna av lärande. Samtida lärandeteori i spänningsfältet mellan det kognitiva, det emotionella och det sociala. Frederiksberg: Roskilde University Press. Kant, I. Grundläggande principer för moralens metafysik trans. New York: Liberal Arts Press. Kaylor, C. Sju principer för katolsk samhällsundervisning. Hämtad 21 mars ]. Klein, N. Detta förändrar allt. Kapitalism vs. klimatet. London: Penguin. Marx, K. McLellan ed. Karl Marx. Utvalda skrifter. Moltmann, J. Hoppets teologi: På marken och konsekvenserna av en kristen eskatologi. Sciolli, A. och Biller, H. Hopp i ångestens tid.


En guide till att förstå och stärka vår viktigaste dygd. Seabright, P. The Company of Strangers. En naturlig historia av det ekonomiska livet. Princeton: Princeton University Press. Smith, H. och Smith, M. Konsten att hjälpa andra. Att vara runt, vara där, vara klok. London: Jessica Kingsley.

No comments:

Post a Comment