Monday, February 21, 2022

Argumentitiv uppsats

Argumentitiv uppsats



Uppmaningar till den vanliga applikationsuppsatsen. Argumentitiv uppsats kan till och med bli ombedd att skriva ett papper från motsatt synvinkel. Det syftar snarare till att förklara något t.ex. I längre uppsatser, argumenterande uppsats, det blir fler stycken och kan delas upp i avsnitt med rubriker. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Internet har haft en stor positiv inverkan på utbildningsvärlden; enstaka fallgropar åt sidan, argumenterande uppsats, dess värde är uppenbart i många applikationer. Varje stycke täcker sitt eget ämne, introducerat med en ämnesmening.





När skriver du en argumenterande uppsats?



Den här sidan presenteras av OWL vid Purdue University. När du skriver ut den här sidan måste du inkludera hela det juridiska meddelandet. Allt argumenterande uppsats reserverad, argumenterande uppsats. Detta material får inte publiceras, reproduceras, sändas, skrivas om eller omdistribueras utan tillstånd. Användning av denna webbplats innebär att du accepterar våra villkor för rättvis användning. Diskurssätten—Exposition, argumenterande uppsats, Beskrivning, Berättande, Argumentation EDNA — är vanliga pappersuppgifter du kan stöta på argumenterande uppsats dina skrivlektioner. Den argumenterande uppsatsen är en genre av skrivande som kräver att studenten undersöker ett ämne; samla in, generera och utvärdera bevis; och fastställa en ståndpunkt i ämnet på ett kortfattat sätt.


Observera: Viss förvirring kan uppstå mellan den argumenterande uppsatsen och den förklarande uppsatsen. Dessa två genrer liknar varandra, men den argumenterande uppsatsen skiljer sig från den förklarande uppsatsen när det gäller mängden föreskrivande uppfinning och forskning som är involverad. Den argumenterande uppsatsen tilldelas vanligtvis som en slutsten eller slutprojekt i första året skrivande eller avancerade kompositionskurser och involverar lång, detaljerad forskning. Expository essäer involverar mindre forskning och är kortare i längd. Expository essäer används ofta för skrivövningar eller test i klassen, till exempel GED eller GRE. Argumenterande essäuppgifter kräver i allmänhet omfattande forskning om argumenterande uppsats eller tidigare publicerat material.


Argumenterande uppdrag kan också kräva empirisk forskning argumenterande uppsats eleven hämtar argumenterande uppsats genom intervjuer, undersökningar, argumenterande uppsats, observationer eller experiment. Oavsett mängden eller typen av forskning som är involverad måste argumenterande uppsatser upprätta en tydlig avhandling och följa argumenterande uppsats resonemang. I första stycket i en argumentationsuppsats bör eleverna sätta sammanhanget genom att granska ämnet i en allmän argumenterande uppsats. Därefter bör författaren förklara varför ämnet är viktigt eller varför läsare bör bry sig om frågan. Till sist studenter argumenterande uppsats presentera avhandlingens uttalande, argumenterande uppsats.


Det är viktigt att detta avhandlingsutlåtande är lämpligt begränsat för att följa riktlinjerna som anges i uppgiften. Om studenten inte behärskar denna del av uppsatsen kommer det att vara ganska svårt att komponera en effektiv eller övertygande uppsats. Övergångar är murbruket som håller ihop grunden till uppsatsen. Övergångar bör avsluta idén argumenterande uppsats föregående avsnitt och introducera idén argumenterande uppsats följer i nästa avsnitt. Varje stycke bör begränsas till diskussionen om en allmän idé.


Detta kommer att möjliggöra klarhet och riktning genom hela uppsatsen. Det är viktigt att notera att varje stycke i uppsatsens brödtext måste ha någon logisk koppling till avhandlingens uttalande i det inledande stycket. Vissa stycken stöder avhandlingens uttalande direkt med bevis som samlats in under argumenterande uppsats. Det är också viktigt att förklara hur och varför bevisen stöder avhandlingsordern. dock, argumenterande uppsats, argumenterande uppsatser bör också överväga och förklara olika synpunkter på ämnet. Beroende på längden argumenterande uppsats uppgiften, argumenterande uppsats, eleverna bör ägna ett eller två stycken av en argumenterande uppsats till att diskutera motstridiga åsikter om ämnet.


Snarare än att förklara hur dessa olika åsikter är felaktiga direkt, argumenterande uppsats, eleverna bör notera hur åsikter som inte stämmer överens med deras avhandling kanske inte är välinformerade eller hur de kan vara inaktuella. Den argumenterande uppsatsen kräver väl undersökt, korrekt, detaljerad och aktuell information för att stödja avhandlingens uttalande och överväga andra synpunkter. Vissa faktiska, logiska, statistiska eller anekdotiska bevis bör stödja avhandlingen. Eleverna måste dock ta hänsyn till flera synpunkter när de samlar in bevis. Som noterats i stycket ovan kommer en framgångsrik och väl avrundad argumenterande uppsats också att diskutera åsikter som inte överensstämmer med avhandlingen.


Det är oetiskt att utesluta bevis som kanske inte stödjer avhandlingen. Det är vid denna tidpunkt av uppsatsen som eleverna kan börja kämpa, argumenterande uppsats. Detta är den del av uppsatsen som kommer att göra det mest omedelbara intrycket på läsarens sinne. Därför måste det vara effektivt och logiskt. Inför inte någon ny information i slutsatsen; syntetisera istället informationen som presenteras i uppsatsens brödtext. Berätta om varför ämnet är viktigt, gå igenom huvudpunkterna och granska din avhandling. Du kanske också vill ta med en kort diskussion om mer forskning som bör slutföras i ljuset av ditt arbete.


Kanske är det bra att tänka på en uppsats i form av en konversation eller debatt med en klasskamrat. Om jag skulle diskutera orsaken till andra världskriget och dess nuvarande effekt på dem som levde genom den tumultartade tiden, skulle det finnas en början, mitten och slut på samtalet. Faktum är att om jag skulle avsluta argumentationen i mitten av min andra punkt, skulle frågor uppstå om de nuvarande effekterna på dem som levde genom konflikten. Därför, argumenterande uppsats, den argumenterande uppsatsen måste vara komplett och logiskt argumenterande uppsats, lämnar inga tvivel om dess avsikt eller argument.


En vanlig metod för att skriva en argumenterande uppsats är metoden med fem stycken. Detta är dock inte på något sätt den enda formeln för att skriva sådana uppsatser. Om det låter okomplicerat är det för att det är det; i själva verket består metoden av a ett inledande stycke b tre stycken i bevisorganet som kan innefatta diskussion om motsatta åsikter och c en slutsats. Komplexa frågeställningar och detaljerad forskning kräver komplexa och detaljerade uppsatser. Argumenterande essäer som diskuterar ett antal forskningskällor eller empirisk forskning kommer med all säkerhet att vara längre än fem stycken. Författare kan behöva diskutera sammanhanget kring ämnet, informationskällor och deras trovärdighet, samt ett antal olika åsikter om frågan innan de avslutar uppsatsen.


Många av dessa faktorer kommer att avgöras av uppdraget. Hitta information För Hitta information För akademiker Antagning Aktuella studenter Friidrott Om Karriärer Blivande studenter Forskning och partnerskap Snabblänkar Ansök Nyheter President Butiksbesök Ge akut. Purdue Online Writing Lab College of Liberal Arts. Writing Lab Purdue OWL Argumentitiv uppsats Kontakta webbplatskarta. Allmänt skrivande Akademiskt skrivande Uppsatsskrivning. Välkommen till Purdue OWL Den här sidan presenteras av OWL vid Purdue University. Argumentitiv uppsats Sammanfattning av uppsatser: Diskurssätten—Exposition, Beskrivning, Berättande, Argumentation EDNA—är vanliga pappersuppgifter du kan stöta på i dina skrivarklasser.





college jämförelse uppsats



På universitetsnivå innebär alla uppmaningar nedan en argumenterande uppsats som lämpligt svar. Din forskning bör leda dig till att utveckla en specifik ståndpunkt i ämnet. Uppsatsen argumenterar sedan för den positionen och syftar till att övertyga läsaren genom att presentera dina bevis, utvärdering och analys. En argumenterande uppsats bör vara objektiv i sitt förhållningssätt; dina argument bör förlita sig på logik och bevis, inte på överdrift eller vädjan till känslor. Det finns många möjliga tillvägagångssätt för argumentativa uppsatser, men det finns två vanliga modeller som kan hjälpa dig att börja beskriva dina argument: Toulmin-modellen och Rogerian-modellen. Toulmin-modellen består av fyra steg, som kan upprepas så många gånger som behövs för argumentet:.


Toulmin-modellen är ett vanligt tillvägagångssätt i akademiska uppsatser. Du kanske:. Den Rogerianska modellen består också av fyra steg som du kan upprepa under hela din uppsats:. Denna modell bygger upp en tydlig bild av båda sidor av ett argument och söker en kompromiss. Det är särskilt användbart när människor tenderar att vara oense i den fråga som diskuteras, vilket gör att du kan närma dig motsatta argument i god tro. Oavsett vilket tillvägagångssätt du tar, bör din uppsats alltid vara strukturerad med en introduktion, en kropp och en slutsats. Scribbr Plagiat Checker. Liksom andra akademiska uppsatser börjar en argumenterande uppsats med en introduktion. Internets spridning har haft en världsomvälvande effekt, inte minst på utbildningsvärlden.


Användningen av internet i akademiska sammanhang ökar, och dess roll i lärande är hett debatterad. För många lärare som inte växt upp med denna teknik verkar dess effekter alarmerande och potentiellt skadliga. Denna oro, även om den är förståelig, är missriktad. Nackdelarna med internetanvändning uppvägs av dess avgörande fördelar för studenter och lärare – som en unikt omfattande och tillgänglig informationskälla; ett sätt för exponering för och engagemang med olika perspektiv; och en mycket flexibel lärmiljö.


Kroppen i en argumenterande uppsats är där du utvecklar dina argument i detalj. I standardformatet med fem stycken för korta uppsatser tar kroppen upp tre av dina fem stycken. I längre uppsatser blir det fler stycken och kan delas upp i avsnitt med rubriker. Varje stycke täcker sitt eget ämne, introducerat med en ämnesmening. Det här exemplet har ett Rogerianskt tillvägagångssätt: Det erkänner först fördelarna med den motsatta positionen och belyser sedan problem med den positionen. Lärare har uppenbarligen inte fel när de ser användningen av Wikipedia som allestädes närvarande bland sina elever; men påståendet att det motverkar engagemang med akademiska källor kräver ytterligare utredning.


Denna punkt behandlas som självklar av många lärare, men Wikipedia själv uppmuntrar uttryckligen eleverna att titta på andra källor. Faktum är att för många studenter är Wikipedia deras första möte med begreppen citering och hänvisning. Användningen av Wikipedia har därför en positiv sida som förtjänar djupare överväganden än den ofta får. En argumenterande uppsats avslutas med en slutsats som sammanfattar och reflekterar över argumenten som framförs i kroppen. Inga nya argument eller bevis dyker upp här, men i längre uppsatser kan du diskutera styrkorna och svagheterna i ditt argument och föreslå ämnen för framtida forskning. I alla slutsatser bör du betona relevansen och vikten av ditt argument.


Internet har haft en stor positiv inverkan på utbildningsvärlden; Bortsett från enstaka fallgropar, är dess värde uppenbart i många tillämpningar. Framtiden för undervisningen ligger i de möjligheter som internet öppnar för kommunikation, forskning och interaktivitet. Som populariteten för distansundervisning visar, värdesätter eleverna flexibiliteten och tillgängligheten som erbjuds av digital utbildning, och lärare bör fullt ut ta till sig dessa fördelar. En argumenterande uppsats tenderar att vara en längre uppsats som involverar oberoende forskning och syftar till att föra ett originellt argument om ett ämne. Dess avhandlingsuttalande gör ett kontroversiellt påstående som måste stödjas på ett objektivt, evidensbaserat sätt. Argumenterande uppdrag kan också kräva empirisk forskning där studenten samlar in data genom intervjuer, undersökningar, observationer eller experiment.


Oavsett mängden eller typen av forskning som är involverad, måste argumenterande essäer skapa en tydlig avhandling och följa sunda resonemang. I första stycket i en argumentuppsats bör eleverna sätta sammanhanget genom att granska ämnet på ett allmänt sätt. Därefter bör författaren förklara varför ämnet är viktigt eller varför läsare bör bry sig om frågan. Slutligen ska studenterna presentera examensarbetet. Det är viktigt att detta avhandlingsutlåtande är lämpligt begränsat för att följa riktlinjerna som anges i uppgiften. Om studenten inte behärskar denna del av uppsatsen kommer det att vara ganska svårt att komponera en effektiv eller övertygande uppsats.


Övergångar är murbruket som håller ihop grunden till uppsatsen. Övergångar bör avsluta idén från föregående avsnitt och introducera idén som ska följa i nästa avsnitt. Varje stycke bör begränsas till diskussionen om en allmän idé. Detta kommer att möjliggöra klarhet och riktning genom hela uppsatsen. Det är viktigt att notera att varje stycke i uppsatsens brödtext måste ha någon logisk koppling till avhandlingens uttalande i det inledande stycket. Vissa stycken kommer att stödja avhandlingens uttalande direkt med bevis som samlats in under forskningen.


Det är också viktigt att förklara hur och varför bevisen stöder avhandlingsordern. Men argumenterande uppsatser bör också överväga och förklara olika synpunkter på ämnet. Beroende på uppdragets längd bör eleverna ägna ett eller två stycken av en argumenterande uppsats till att diskutera motstridiga åsikter om ämnet. Istället för att förklara hur dessa olika åsikter är felaktiga, bör eleverna notera hur åsikter som inte stämmer överens med deras avhandling kanske inte är välinformerade eller hur de kan vara inaktuella.


Den argumenterande uppsatsen kräver väl undersökt, korrekt, detaljerad och aktuell information för att stödja avhandlingens uttalande och överväga andra synpunkter. Vissa faktiska, logiska, statistiska eller anekdotiska bevis bör stödja avhandlingen. Eleverna måste dock ta hänsyn till flera synpunkter när de samlar in bevis. Som noterats i stycket ovan kommer en framgångsrik och väl avrundad argumenterande uppsats också att diskutera åsikter som inte överensstämmer med avhandlingen. Det är oetiskt att utesluta bevis som kanske inte stödjer avhandlingen. Det är vid denna tidpunkt av uppsatsen som eleverna kan börja kämpa. Detta är den del av uppsatsen som kommer att göra det mest omedelbara intrycket på läsarens sinne.


Därför måste det vara effektivt och logiskt. Inför inte någon ny information i slutsatsen; syntetisera istället informationen som presenteras i uppsatsens brödtext. Berätta om varför ämnet är viktigt, gå igenom huvudpunkterna och granska din avhandling. Du kanske också vill ta med en kort diskussion om mer forskning som bör slutföras i ljuset av ditt arbete. Kanske är det bra att tänka på en uppsats i form av en konversation eller debatt med en klasskamrat.

No comments:

Post a Comment